marți, 17 mai 2011

Momente critice

Cei care folosesc în producţie fenomenul standardizării, se folosesc de personalizarea produselor şi serviciilor prin inventivitate, originalitate. Şi preţurile sunt destandardizate, acestea raportându-se la diversitatea clienţilor.
Marii centralizatori ai celui de-al Doilea Val au fost: Hamilton, Lenin, Roosevelt. Dar concepţiile şi viziunile lor au apus demult în ţările civilizate.
Sistemul de comandă multiplu se referă la faptul că fiecare angajat este subordonat unei secţii unde lucrează dar participă la proiecte pe care nu le poate realiza singur, ci împreună cu ceilalţi angajaţi din celelalte secţii. Astfel, spre exemplu, sectorul contabil al unei firme se întâlneşte cu sectorul comercial, de marketing, de administraţie, etc.
Modul de gândire al societăţii trebuie revizuit şi pe plan ecologic şi natural. Planeta Pământ este acum un element fragil din Univers, care necesită ocrotit şi respectat pentru a avea o dezvoltare durabilă şi sănătoasă. Din ce în ce mai mulţi oameni adoptă un stil de viaţă naturist, naşterile încep să fie din ce în ce mai multe la număr naturale, alimentaţia oamenilor este una bazată pe un regim cu produse naturale, sursele de energie cele mai performante sunt cele care utlilizează forţele naturii.
Un pas extrem de important s-a petrecut in 1957, când dr. Arthur Kornberg a descoperit codul ADN. Posibilitatea de a modifica genetic această structură, de a sintetiza unele celule şi apoi de a le fuziona, unii cred că medicina a luat-o înaintea evoluţiei însăşi. Însă ei au văzut-o ca pe o dezvoltare a omenirii. Acest fenomen subliniază primele semne ale celui de-al Treilea Val.
Astăzi am ajuns în punctul în care tehnologia a ajuns să nu mai fie considerată o locomotivă a progresului. Rezultatele unei lumi nebune ca aceatsa în care trăim au fost prevestite încă din anii “72 când Clubul de la Roma a tras un semnal de alarmă asupra dezvoltării canceroase a societăţii. Inflaţia, şomajul, suprapopularea planetei, consumul excesiv, criza energiei şi poluarea sunt fenomene care asigură dezastrul!
Până şi timpul capătă alte dimensiuni: timpul relativ tinde să ia locul celui absolut, specific celui de-al Treilea Val. Fiecare om percepe diferit timpul şi depinde de factori subiectivi la care să se raporteze.
Dimensiunea oraşelor, companiilor, a căminelor şi a oricăror comunităţi se modifică, căpătând structuri mai mici decât cele din prezent datorită faptului că ele sunt mai eficiente în aceste condiţii. Şi hărţile vor fi reprezentări în mişcare şi ne vor da posibilitatea de a afla cum migrează popoarele.
Gândirea holistică presupune un concept care defineşte întregul dar totodată separă domeniile şi sistemele în aşa fel încât rezulatele să fie favorabile, iar aceste sisteme să depindă unele de altele.
Conceptul de orgine din haos se referă la faptul că din sisteme aleatoare, spontane, se creează construcţii continue, stabile. Acest lucru este un beneficiu pentru că arată ca universul este flexibil şi ne poate duce dintr-un domeniu într-un alt domeniu de interes care la rândul său să fie dezvoltat. Schimbarea şi dezvoltarea sunt punţile de trecere către cel de-al Treilea Val.
Se resimte o puternică presiune centrifugă, o serie de proteste şi de manifestări violente  care cresc semnificativ în fiecare stat al Planetei. Acest lucru se datorează dorinţei de demasificare a societăţii dar şi existenţa reală a unei eficienţe umane. Economiile regionale şi specializate se pare că aduc autonomia economică şi sunt sistemele care îi preocupă cel mai mult pe cercetători. Politica îndrăzneaţă ar fi aceea de segmentare a pieţei. Politicile locale trebuiesc modificate după nevoia cetăţenilor. Trebuie înlăturat rasismul, xenofobia, marginalizarea persoanelor sărace.
Naţiunile trebuie să acţioneze în aşa fel încât să nu înfluenţeze în mod negativ, perturbator celelalte ţări, pentru că societatea în ansamblul ei formează un sistem fragil, care reacţionează la orice schimbare sau din orice fenomen şi spre exemplu economia Japoniei în urma cutremurului de 9,8 grade a influenţat scumpirea produselor alimentare, a petrolului şi a energiei. Dacă rezidurile din centralele atomice ale Japoniei au fost emanate în atmosferă, asta înseamnă că o parte bună a populaţiei este afectată de acest fenomen.
Multinaţionalele au căpătat teren în ultimii 25 de ani pe piaţa mondială din ce în ce mai mult. Unele dintre ele au modificat legislaţia sau au influenţat evoluţia celorlalte firme mai mici. Spionajul este des întâlnit în aceste corporaţii tocmai pentru a avea sub control mecanismele pieţei şi pentru a avea primii informaţia, pentru a deţine controlul. Globalizarea unor naţiuni în câştigul altora, pentru a obţine profit de pe urma lor, a şters valorile şi capacităţile ţărilor emergente. De astăzi înainte se doreşte redobândirea acestor calităţi şi independenţa regională.
Prosumul se referă la munca efectuată pentru sine. El trebuie privit ca un motor aducător de beneficii, chiar dacă unii îl consideră concept al celui de-al Doilea Val. Eliminarea risipei şi consumul raţional nu poate să ne aducă decât progres şi echilibru.
Biologia, electronica, genetica, utilizarea mediului oceanic şi a celui extraterestru sunt domenii care vor fi folosite în al Treilea Val pentru a putea evolua sănătos, cu resurse regenerabile şi inepuizabile. O societate computerizată ne va păstra umanitatea dar ne va transforma radical modul de acţiune. Discernământul şi reacţiile optime vor fi valori care vor creşte calitatea profesională a oricărui angajat.
Practopia este situaţia unui lucru de a nu fi nici rău dar nici cel mi performant. Este cazul în care este de preferat situaţia curentă decât cea iniţială. În această ipostaza se află lumea celui de-al Treilea Val, în faţa unei viziuni pozitive, realiste şi revoluţionare.
Psihosfera face referire la mentalităţile şi acţiunile oamenilor, ea se transformă la rândul ei şi suferă modificări: creşterea alcoolismului, a numărului mare de sinucideri în rândul tinerilor, răspândirea criminalităţii şi a vandalismului sunt efectele devastatoare ale celui de-al Doilea Val. Nevoia de comunitate, nevoia de structură şi nevoia de sens sunt cele mai importante valori ale omului, care îi modifică viaţa în perioada celui de-al Treilea Val.
Al Treilea Val tinde să aibe numeroase elemente ale Primului Val: munca acasă, prosumul, dezurbanizarea, întreprinderi relativ mici, etc. Dar care să aibă alt sistem de funcţionare, valorile fiind altele, mai ales pe plan ecologic. O mare parte a agriculturii va fi realizată în scopul producerii de energie(şi asta într-un viitor relativ apropiat). Se pare că microelectronica este domeniul în care forţa de muncă umană ar putea avea cel mai ridicat nivel de eficienţă. „Ea se pretează la descentralizarea producţiei.”
Noile tendinţe ale vieţii omeneşti vor apărea din spaţii neaşteptate precum Asia, Africa ori America Latină, unde se pune accent pe nevoile reale ale locului, acestea constituind strategii indigene. Statele civilizate ca: Germania, Franţa, SUA vor fi obligate să adopte noile legi şi să renunţe la cel de-al Doilea Val unde ele posedau puterea.
Mişcarea creştină evanghelică se raporteză la oamenii cu un nivel de trai scăzut, majoritatea dintre ei lipsiţi de cultură şi educaţie, ei necesitând ajutor din partea statului, dar care nu vine. Adepţii acestei religii doresc să prăbuşească sistemul social celui de-al Doilea Val, într-o nouă tendinţă. Acest fenomen provine de pe meleagurile californiene şi se răspândeşte pe tot Globul cu o repeziciune uriaşă.
Un alt aspect extrem de vizibil al societăţii este prezenţa singurătăţii. Profitorii acestei problematici sunt canalele de divertisment, agenţiile de voyage, cluburile, industria stupefiantelor, industria medicamentelor şi mulţi alţii. Tot mai puţini oameni reuşesc să aparţină unui grup sau unei colectivităţi din cauza faptului că în marile corporaţii, oraşe sau comunităţi li s-a pierdut identitatea.

Ideea de comunitate poate pleca şi din cadrul comunităţii unde educatorii şi profesorii ar putea promova sentimentul de apartenenţă. Dacă în cadrul familiei nu s-a putut până acum, părinţii care urmează ar trebui să existe o reponsabilitate mai mare iar copiii să fie educaţi în spiritul colectivităţii. Singurătatea nu trebuie să o negăm fiindcă este un lucru normal în perioada în care trăim dar nici nu trebuie să fim resemnaţi. Societatea se poate transforma prin noi, pentru că oamenii sunt nucleul acesteia, dar în spiritul solidarităţii şi dreptăţii. avem nevoie atât de familiile noastre, de bunici, de părinţi, de fraţi şi surori, cat şi de prieteni, profesori, mentori sau consilieri pentru o dezvoltare sănătoasă.

Omul îşi doreşte ca viaţa lui să fie structurată, echilibrată. atunci când individul se întâlneşte cu o situaţie imprevizibilă, pe care nu o deţine sub control, acesta recurge din cauza depresiei(atunci când parcuge o perioadă lungă de timp de anxietate)depresiei la metode atât imorale cât ilegale. Consumul de droguri este considerat de unii indivizi, îndeosebi de unii tineri, colacul de salvare dintr-o situaţie nefericită sau nedorită. Însă heroinomania scoate la suprafaţă din caracterul unei persoane cele mai antisociale comportări: furtul, înşelăciunea, minciuna, trădarea. Cei mai mulţi dintre adepţii heroinomaniei consumă stupefiantele pentru că nu au un scop bine definit în viaţă.
Sectele au rolul de a oferi o falsă impresie sau nu de comunitate, dar impune şi reguli stricte privind comportamentul membrilor din ea. Sectele de cele mai multe ori manipulează oamenii şi îi transformă în nişte fiinţe care nu mai au capacitatea să răspundă de faptele lor pentru că identitatea le este ştearsă cu buretele. Oamneii care aderă la aceste grupări sunt oamnei în căutarea echilibrului însă, care îşi doresc o viaţă structurată, uşor de previzionată, şi sigură. Vrea să scape de confuzie şi solicitare, de neştiinţă şi apăsare. Preţul pe care îl plătesc adepţii sectelor este renunţarea la propriul ego.
Caracterul social al unui popor face parte din cadrul dar în special tradiţia unei naţiuni. Oamneii sunt cei care formează caracterul social, dar acesta la rândul lui îi influenţează în consecinţă. Omul viitorului este acela care pune preţ pe spiritualitate, pe cunoaştere ştiinţifică şi religioasă, care se informează în cât mai multe domenii şi care are sete de informaţie. Numai aşa vom putea evolua către cel de-al Treilea Val. Copiii viitorului vor fi mult mai bine instruiţi şi agrenaţi în scopul societăţii, lucra de la vărste frage în cadrul familiilor lor, părinţii vor fi mai exigenţi şi le vor impune reguli stricte. S-ar putea ca acest lucru să maturizeze precoce generaţia tânără şi să nu mai dea dovadă de creativitate. Dar acest risc ni-l vom asuma şi va trebui să renunţăm la rolul de martori. De aceea trebuie să considerăm deosebirile de păreri ca fiind rezultate pozitive ale discernământului şi judecatei oamenilor.

            În ultimul capitol al cărţii se pune problema valabilităţii democraţie. S-a dovedit că democraţia nu este soluţia pentru lipsurile cu care se confruntă societatea astăzi, şi anume: criza de energie, “degradarea mediului natural, a familiei sau a tehnologiei”. Democraţia a intrat în declin pe plan mondial din anii ’60 când administrarea sistemului a devenit din ce în ce mai dificilă. Destabilizarea societăţii, a colectivelor, grupurilor şi familiilor, ştergerea unor valori valabile până atunci au făcut ca evoluţia omenirii să capete din ce în ce mai multe incertitudini. Am putea auzi în viitor de mişcări politico-religioase care să încerce să intre în posesia puterii.
          Metodele de verificare a agenţilor economici atât de stufoase şi greoaie împovărează producţia şi bunul mers al dezvoltării economice. Lipsa unor structuri bine organizate, echilibrate şi simplificate face ca viaţa oamenilor să fie complicată şi tensionată. Unii cred că suntem într-o perioadă în care se manifestă criza de democraţie. Parlamentul îşi pierde din valoare, Guvernul nu-şi urmăreşte scopul bine determinat, ci este influenţat de interese politice şi individuale, justiţia pare să fie legată la ochi(sau la mâini). Unii dintre noi se încumetă să susţină ideea că legislaţia este făcută ca să fie încălcată. Acest mod de a trata lucrurile şi lipsa de responsabilitate degradează spiritul uman şi afectează viitorul. Ca urmare, trebuie să ne asumăm faptele, atitudinile şi momentele trăite ţinând cont de faptul că putem schimba măcar micromediul în care trăim.  
           Dacă este să comparăm sistem militar de acţiune al nemţilor cu cel al britanicilor, vom vedea că primii au avut erori multiple comparativ cu cei din urmă. Nemţii au continuat să producă tancuri şi armament chiar şi când au rămas fără trenuri de trasport, din cele 16.000 de invenţii din timpul războiului puţine au intrat în industrie, spionajul nazist a sfârşit în a se urmări pe sine, în schimb, britanicii au avut rezultate nete: au făcut apel la populaţie pentru a avea sprijin în război, au recrutat şi femei implicând toată populaţia ţării, sensibilizând spiritul colectiv.
           Recomand această carte oricărei persoane interesată de societatea în care trăieşte, care doreşte să afle mecanismele sociale, economice, politice ale societăţii din cele mai vechi timpuri şi până astăzi. Lucrarea deschide noi viziuni asupra viitorului, dezleagă misterele mediului în care trăim şi trezeşte setea către cunoaşterea aprofundată şi multilaterală. Scrisă încă din 1983 de Alvin Toffler, cartea este şi în prezent de o extraordinară actualitate şi uimeşte cititorul prin această trăsătură. Pot să spun că mi-a schimbat viziunea asupra vieţii şi probabil mă va ghida în deciziile pe care le voi lua pe mai departe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu